Deelnemen aan het verkeer in Cambodja is uitsluitend weggelegd voor mensen die stevig in hun schoenen staan en snel beslissingen kunnen en durven te nemen. Daarnaast is het belangrijk dat je je hoofd ten aller tijden koel weet  te houden en je kennis hebt genomen van de meest belangrijke geschreven en ongeschreven verkeersregels in Cambodja.

zwaar beladen wagens

Vol is vol, kent men niet in Cambodja…..er is altijd nog wel een plekje vrij.

Automobilisten

In Cambodja geldt het recht van de sterken en het verkeer is daarop geen uitzondering. De meeste personenauto’s zijn grote, dure terreinwagens en de meeste bestuurders zijn rijke Cambodjanen die drie of vier keer per week achter het stuur kruipen.

Wanneer ze dat doen zijn ze als de dood dat er reen kras op de lak komt of dat hij een bezopen Cambodjaan van de sokken rijdt, want dan moet er flink gedokt worden.

Automobilisten in Cambodja rijden veel te hard of enorm langzaam, beetje afhankelijk van de situatie. Op de grotere wegen rijden ze als debielen en zodra de wegen wat nauwer en drukker worden, schakelt men over op de slakkengang.

….en dan bedoel ik ook echt SLAK-KEN-GANG!

Bochten worden tergend langzaam genomen en in- of uitparkeren kost de gemiddelde Cambodjaanse automobilist 7 minuten en 14 stuurcorrecties. Om het inparkeren te vermijden parkeert men het voertuig regelmatig en zonder enige schroom, gewoon midden op de weg. Iets waar overigens door mede-weggebruikers, geen woord aan  vuil wordt gemaakt.

Lang verhaal kort: de meeste Cambodjanen zijn slechte automobilisten en als voetganger of bestuurder van een ander voertuig dien je daar absoluut rekening mee te houden.

  • Haal een auto nooit rechts in. Niet als je op een scooter rijdt, niet als je op een fiets rijdt en zelfs als je loopt kun je van je sokken gereden worden door een automobilist die zich opeens bedenkt dat hij HIER rechtsaf moet.
  • Leun nooit tegen een auto aan Dat vinden we in Nederland niet leuk, maar in Cambodja gaat men hiervoor helemaal door het dak.

#1 Nooit Overdag rijden met je licht aan!

Met 6 man op een brommer….geen probleem! Mobiel telefoneren….niemand maakt zich druk! Geen help op, geen kentekenplaat, drinken achter het stuur……

who cares!!!

Men maakt zich in het Cambodjaanse verkeer zelden ergens druk over, maar flik het niet om overdag een voertuig te besturen met je licht AAN. Locals zullen je daarop aanspreken en elke agent zal je direct van de weg trekken. In de avond of nachtelijke uurtjes GEEN licht aan……dat is weer geen probleem, zolang je maar geen brokken maakt.

#2 Men rijdt rechts, maar links is ook prima

Officieel rijdt men in Cambodja aan de rechterkant van de weg. Die geschreven regel conflicteert echter met een veel belangrijkere ongeschreven regel, namelijk: altijd in beweging blijven!  En dus zul je regelmatig zien dat mensen zowel links als rechts rijden.

Wie een brommer of fiets bestuurt en links moet afslaan, zal er bij druk verkeer voor kiezen om de bocht zo kort als mogelijk te nemen en dan net zolang tegen het verkeer in te blijven rijden, tot er een gaatje is om in te voegen.

Midden op de weg stoppen om verkeer van rechts voor te laten gaan, staat bij veel verkeerssituaties gelijk aan een kamikaze actie.

#3 Links lopen mag niet (ehm, denk ik)

Want ik heb eerlijk gezegd geen idee of het echt een regel is. Feit is wel, dat elke Cambodjaan die ik erop wees dat aan de linkerkant van de weg lopen (zodat je tegemoetkomend verkeer in de gaten kunt houden) veiliger is, mij in m’n gezicht uit lachte.

Laten we het er dus op houden dat het op z’n minst als idioot wordt beschouwd om aan de linkerkant van de weg te lopen. En wie item #2 goed heeft gelezen (lze rijden rechts, maar inks is ook prima), kan zich daar wel iets bij voorstellen.

Het maakt immers geen reet uit waar je loopt: het verkeer is overal. De kans dat een brommer je van achteren aanrijdt is aan de linkerkant van de weg niet minder groot dan aan de rechterkant. Men verwacht voetgangers die meelopen met het verkeer en daarop zijn Cambodjanen ingesteld. Rechts lopen, zal misschien tegen je gevoel ingaan, maar is in Cambodja, zowel theoretisch als praktisch gezien, een stuk veiliger.

#4 Bij ongevallen bel je (bijna) NOOIT de politie

Want de politie inschakelen kost per definitie geld. En zelfs wanneer jou niets te verwijten valt, loop je het risico dat je toch de portemonnee moet trekken.Een schaderapport voor je verzekering, bijvoorbeeld, kost geld. Net zoals het geld kost wanneer je een politierapport nodig hebt bij het verliezen van je paspoort.

Mocht je de pech hebben bij een ongeval betrokken te raken, probeer het dan bij voorkeur zonder tussenkomst van politie af te handelen. Is tussenkomst onvermijdelijk, bedenk dan dat de politie tegenover westerse toeristen die zich niet hebben misdragen, bijzonder coulant en coöperatief zijn. Betalen om iets gedaan te krijgen, is in Cambodja diepgeworteld, ook binnen het politieapparaat.

#5 Kinderen mogen een scooter besturen

Althans, volgens de locals….. Officieel moet je 15 jaar of ouder zijn om een scooter te mogen besturen, maar in de praktijk wordt dat niet tot nauwelijks gecontroleerd.

Door heel Cambodja heen kom je jonge kinderen tegen die alleen, met z’n tweeën of vieren of een scooter rijden en zolang dat geen brokken oplevert, is er geen haan die ernaar kraait.

#6 Buitenlanders moeten  een rijbewijs hebben

Iedereen die niet de Cambodjaanse nationaliteit heeft, dient te beschikken over een rijbewijs wanneer zij een gemotoriseerd voertuig willen besturen. In de grotere steden en dan voor de toeristische gebieden, kunnen toeristen overal scooters huren en daar wordt gretig gebruik van gemaakt.

Doordat scooters overal te huur zijn, wordt de indruk gewekt dat het ook legaal is om ze te besturen. En dat is voor buitenlanders die geen rijbewijs hebben, niet het geval.  

Meer weten over het huren van een scooter in Cambodja, lees dan dit artikel.

#7 Toeteren wordt  zeer gewaardeerd

Cambodjanen maken zich niet schuldig aan overmatig of irritant gebruik van de claxon. Als een Cambodjaan zijn of haar claxon gebruikt, dan betekent dat maar 1 ding: eerbiedig meld ik dat ik eraan kom!

Een Cambodjaan die toetert, doet dat met respect voor anderen. Het is dus geen melding van “Aan de kant allemaal,, want ik kom eraan!”

Cambodjanen gebruiken de claxon niet om anderen op te haasten en ook gebruiken de claxon ook niet als muzikale middelvinger ((Cambodjanen maken zich in het verkeer immers nergens druk over). Ze gebruiken de claxon echt en alleen om anderen erop te wijzen dat er iemand anders aan komt .

#8 Oversteken gaat in drie stappen

Oversteken is niet een kwestie van links-rechts-links kijken, maar een  gecompliceerd proces, waarbij men rekening dient te houden met allerlei factoren, Stap 1 begint zoals je gewend bet: kijk langdurig naar links en daarna naar rechts om de verkeersdrukte in je op te nemen. Is er enige ruimte, kijk dan links en blijf naar links kijken! Schuifel naar voren of maak een schijnbeweging,  zodat anderen in de gaten kunnen krijgen, dat dat je mee wilt spelen.

Maar bedenk wel…….

Vanaf dat moment treedt de belangrijkste regel van het Cambodjaanse verkeer in werking: altijd in beweging blijven! Heb je eenmaal de eerste twee stappen gezet, manoeuvreer jezelf dan als een acrobaat om de passerende voertuigen heen, tot je je het midden van de weg hebt bereikt. Niet uitrusten, maar gelijk naar rechts kijken….en blijven kijken!

Wederom manoeuvreren je jezelf om elk voertuig heen, totdat je de overzijde hebt bereikt. Staan er kraampjes of verkopers langs de weg…pas op je hoofd! Kans is levensgroot dat langer bent dan die kraampjes hoog zijn. Je zou zomaar je kop stoten aan enen van de uitsteeksels die elk kraampje wel rijk is.

9 Een helm is alleen verplicht voor bestuurders

Bestuurders dienen een helm te dragen, passagiers hebben die verplichting niet. Met zes man op de brommer is helemaal in orde, zolang de bestuurder maar een helm op heeft.

Overigens dragen de meeste locals geen geen helm wanneer zij een brommer besturen in de stad of op het platteland. Op de hoofdwegen tussen de steden, dragen de meesten wel een helm. De meeste verkeersslachtoffers vallen doordat mensen ten val komen en geen helm dragen.

#10 Met zes man op een scooter is helemaal OK

 

 

Help anderen, mij en jezelf door dit artikel te delen

Booking.com