Succes is een subjectief begrip! Voor de een is het huisje, boompje, beestje en voor de ander drie vakanties per jaar naar een verre  bestemming. Of je jezelf een succesvolle digital nomad noemt, bepaal je op de eerste plaats vooral helemaal zelf.

Ben je tevreden, weinig zorgen aan je hoofd, verveelt al dat reizen nog steeds niet en heb je een stabiel netwerk van klanten opgebouwd, dan mag je jezelf wat mij betreft zonder schroom een succesvol digital nomad noemen. Het is immers al lastig genoeg!

Maken we daarna een rondje langs een aantal bekende en zonder twijfel, succesvolle digital nomads, dan kunnen je de volgende kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, vrijwel niet ontgaan….

#1 Ze onderscheiden zich van anderen

En durven van de geijkte paden af te wijken…

Succesvol digital nomads houden zich bezig met dingen die anderen niet doen, niet kunnen, niet willen en ze gebruiken methoden en middelen die ze zelf hebben bedacht en ontwikkeld.

Zij hebben geld en behoorlijk wat tijd geïnvesteerd om hun ideeën uit te werken en het risico genomen dat hun inspanningen op een compleet fiasco uitdraaien.

Met zijn boek (en vooral de titel) ‘The 4-hours Work Week” had Tim Ferris zich onsterfelijk belachelijk kunnen maken. Maar dat gebeurde niet. Wat hij schreef was niet alleen realistisch maar ook nog eens verdomd goed beschreven. Hij nam een enorm risico en maakte zich juist onsterfelijk geliefd.

De vierurige werkweek

Een bestseller die elke Digital Nomad MOET hebben gelezen!

#2 Ze weten waar ze het over hebben!

En zijn niet bang anderen in te schakelen als dat NIET het geval is

Een succesvolle digital nomad is zich bewust van zijn of haar sterke en zwakke kanten. Waar zij eigen kennis en vaardigheden kunnen inzetten, zullen ze dat niet nalaten. Zaken waar zij zelf minder bedreven in zijn, laten ze aan anderen over.

Een tekstschrijver zal er niet over peinzen zijn eigen website te bouwen of logo te ontwerpen. Die tijd gebruikt hij liever om zijn kennis en vaardigheden als tekstschrijver te vergoten en verfijnen. Voor de bouw van een website, huurt hij een webdeisgner en het logo laat hij aan een ontwerper over.

#2 Ze zijn een autoriteit op hun gebied

En profileren zichzelf ook als zodanig…..

Het beeld dat veel digital nomads zich door de bocht genomen,allemaal met hetzelfde bezighouden….klopt helemaal! Ze zijn tekstschrijver, webdesigner, ontwikkelen software, houden een reisblog vol met advertenties en advertorials bij of onderhouden een netwerk van affiliate websites. Niets mis mee, overigens.

Droomplekken.nl

Een mooi voorbeeld van een succesvolle digital nomad

Succesvolle digital nomads weten zich echter te onderscheiden doordat zij net een stapje verder zijn gegaan. De website droomplekken.nl waar je een complete bucketlijst kunt opstellen, is daar een mooi voorbeeld van.

#3 Ze beschikken over specifieke vaardigheden

En die blijven ze uitbreiden en verfijnen

Digital nomads die zich ergens in gespecialiseerd hebben, hebben doorgaans meer succes dan mensen die zich bezighouden met allerlei verschillende zaken. Daar zit ook best enige logica in.

Een goede tekst schrijven is een vaardigheid waar niet iedereen in uitblinkt. Des te meer vaardigheden iemand bezit, des te groter de kans dat anderen van zijn of diensten gebruik willen maken. Je laat je wasmachine immers ook niet door een loodgieter repareren…. toch?!

#4 Ze richten zich op specifieke doelen

En wijken daar niet vanaf

Sommigen werken aan 1 doel tegelijk, anderen richten zich op meerdere doelen. Waar men ook de voorkeur aan geeft: ze laten zich niet van hun doelen afleiden. Nieuwe impulsen of ideeën die niet binnen hun opgestelde doelen passen, wuiven ze weg of zetten ze hooguit op het lijstje: “misschien later”.

Je doel bepalen en daaraan werken is een van de meest belangrijke factoren voor het welslagen van elk project. Des te meer je jezelf bezighoudt met allerlei randzaken, des te minder je gefocust bent op je doel.

Chris Guillebeau had als doel om als digital nomad alle 193 landen van de wereld bezoeken. Dat is hem gelukt!

CHRIS GUILLEBEAU / THE ART OF NON-CONFORMITY

Chris reisde naar alle landen van de wereld ! Hoe cool is dat?!

#5 Ze delen hun ervaring, kennis en mening met anderen

Zonder dat hier gelijk iets tegenover hoeft te staan

Succesvolle digital nomads zijn mensen die de nodige kennis en ervaring hebben. Ze zijn vaak bereid deze met anderen te delen, vragen van anderen te beantwoorden en zelfs gratis de handen uit de mouwen te steken.

Succesvolle digital nomads hebben meestal een trouwe groep volgers, een stevig klantenbestand en voldoende referenties om nog jarenlang door te reizen en te genieten van al het moois dat een leven als digital nomad met zich meebrengt.

#6 Succesvolle digital nomads berusten niet!

Succes vergt doorzettingsvermogen, tijd en een beetje geluk

Is een doel behaald, dan zal een succesvolle digital nomad allang hebben nagedacht over wat een logische vervolgstap is. Sommigen breiden hun dienstenaanbod uit, anderen kiezen zich te houden bij wat men heeft en dat verder te verdiepen.

Succesvolle reisbloggers verkassen naar de gekste plekjes op aarde en vloggers breiden hun onderwerpen uit. Tekstschrijvers zetten een online cursus op en webdesigners maken video tutorials om anderen op weg te helpen. Wat ze ook doen, ze breiden uit en proberen hun imperium uit te breiden.

Heb jij het in je?

Zie jij een leven als digital nomad helemaal zitten en denk je dat jij het in je hebt om uit te groeien tot een succesvol digital nomad? Volg het Digital Nomad Traject zodat je zeker weet dat je geen steken laat vallen en in ieder geval een solide basis hebt om mee te beginnen!

Help anderen, mij en jezelf door dit artikel te delen

EHENTHA?!

EHENTHA?!

Magazine voor, door en over Digital Nomads

Magazine voor, door en over  Digital Nomads

Ehentha?! betekent "Echt waar?!" en staat vol met artikelen van ervaren digital & budgetal nomads.