De discussie duurde inmiddels ruim 30 minuten en leverde verder geen nieuwe inzichten meer op. Mijn frustratie was inmiddels tot het kookpunt gestegen en aan de gezichten van mijn 20 mede-cursisten te zien, gold voor hen hetzelfde. Dat weerhield me er echter niet van nog een laatste kreet van wanhoop in de groep te gooien: 

“Ben ik nou echt de enige die het complete plaatje ziet?”.

Zo’n arrogante opmerking kon natuurlijk maar één voorspelbare uitwerking hebben: mijn 20 mede-cursisten gingen volledig uit hun dak en in de aanval.

Plaats delict was de cursusruimte van de Hogeschool in Utrecht, waar ik het eerste jaar van de cursus schoolleider volgde.  De docent die het hele zaakje in goede banen moest leiden, besloot dat het wel genoeg was geweest en greep in door mij de volgende vraag te stellen:

“Michel, ben jij zo iemand, die een kamer vol met mensen binnenloopt en DIRECT aanvoelt of er een goede of slechte sfeer hangt?”

huh……. WTF!

“Hoe weet jij dat?”

Ik hoefde geen seconde na te denken over het antwoord, want dat was inderdaad het geval. Een verjaardag, een klas met kinderen, de teamkamer gevuld met collega’s of een bijeenkomst met alle ouders. Mijn houding en de woorden die ik kies, worden bepaald door dat eerste gevoel dat ik heb wanneer ik ergens binnenloop… en vrijwel altijd, blijkt dat gevoel te kloppen.

Tot dat moment, nam ik ook altijd aan, dat iedereen daartoe in staat is en dat elk ander mens de sfeer binnen een groep kan aanvoelen….. Inmiddels weet ik dat dit dus absoluut niet het geval is.

Een plan met twee gezichten

Twee jaar later bevond ik mij op 4000 kilometer afstand van de Utrechtse hogeschool. Een klein eilandje met de naam Kumundhoo waar ik als onderwijskundig adviseur werkte. De school op het eiland was een van de zes scholen onder mijn hoede en mijn taak was om samen met het onderwijsteam en de eilandbevolking de kwaliteit van het onderwijs op de school, te verbeteren.

Ik was inmiddels drie weken op Kumundhoo en had al verschillende gesprekken met de directeur, de adjunct-directeur, de leerkrachten, ouders en kinderen gevoerd. Allemaal hadden ze wel wat te klagen en complimenten waren schaars. Over een ding was iedereen het echter eens: er moest een manier worden gevonden om het zeer storende en onbeschofte gedrag van een groot aantal leerlingen binnen de school structureel aan te pakken.

En dus kreeg ik van de directeur en de adjunct de opdracht een plan te ontwikkelen waarmee het storende gedag van leerlingen kon worden teruggedrongen.

Belonen & straffen?

Storend gedrag van kinderen kan op verschillende manieren worden aangepakt. De twee meest bekend en doorgaans ook steunpilaren voor andere methoden zijn het belonen van gewenst gedrag en het bestraffen van ongewenst gedrag.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
De directeur was fel voorstander van de laatste optie: kinderen die zich niet aan de regels houden, moeten ongekend hard worden aangepakt. Strafregels schrijven, nablijven, naar huis sturen of desnoods schorsen voor de rest van het schooljaar. Dat waren zijn voorstellen en volgens hem de meest acceptabele oplossingen.

Met honing vangt men meer vliegen, dan met azijn.
De adjunct-directeur vond dat oplossingen vooral empathisch moesten zijn. Regels waren wat hem betreft slechts richtlijnen waar best vanaf geweken mocht worden. Hij was vooral voorstander van een goed gesprek met leerlingen, beloningsstickers of een heen-en-weer-schrift, zodat ouders ook mee kunnen werken aan het verbeteren van het gedrag van hun kind.

Ik had de zegen van beiden nodig

Op de Malediven bepaalt de directeur het beleid van de school. Hij stelt de regels op, bepaalt wie wat en wanneer doet, draagt dat over aan de adjunct en gaat er vervolgens vanuit dat de adjunct zijn aanwijzingen tot op de letter uitvoert. In de praktijk gebeurt dit echter alleen, wanneer de adjunct het ook daadwerkelijk eens is met de directeur. Is dat niet het geval,  dan zal de adjunct gewoon doen wat hij zelf het beste vindt en legt hij de instructies van de directeur naast zich neer.

Daar kan ik natuurlijk van alles over zeggen en vinden, maar dat was destijds niet mijn taak en al zeker niet mijn plaats. Het was iets waar ik simpelweg rekening mee moest houden.

Ik wist dus bij voorbaat dat ik zowel de zegen van de directeur als die van de adjunct-directeur moest hebben, anders zou mijn voorstel niet eens de eerste fase overleven. Ik moest dus op de proppen komen met een voorstel waarin zowel de harde aanpak van de directeur als de zachte handschoen van de adjunct duidelijk zichtbaar en uitvoerbaar verwerkt waren.

Human Dynamics

Dat mensen van elkaar verschillen, zal geen openbaring zijn. Maar dat al die verschillen wel degelijk aan elkaar verbonden kunnen worden en zelfs heel specifiek aan groepen mensen kunnen worden gekoppeld, was voor mij wel een openbaring.

Ik begreep destijds bijvoorbeeld niet:

  • Dat mensen letterlijk pijn in hun buik kunnen hebben, wanneer zij een probleem hebben. (ik heb nooit fysieke klachten wanneer zich een probleem aandient)
  • Dat mensen op gezette tijden moeten eten om goed te kunnen functioneren (ik eet wanneer het me uitkomt of wanneer ik trek heb)
  • Dat mensen een smartphone van 1500 euro kopen (ik vind 300 euro voor een smartphone al veel te duur)
  • Dat mensen 10 jaar tegen hun zin bij dezelfde baas blijven werken, terwijl ze genoeg andere opties hebben, (ik ben weg op het moment dat ik het structureel niet meer naar mijn zin heb)
  • Dat mensen maar blijven doorzagen over kleine details (ik kijk graag naar het grote plaatje)

Human Dynamics gaf mij meer inzicht in de verschillen tussen mensen….

Bij Human Dynamics worden drie aspecten van de menselijke ontwikkelingen aan elkaar gekoppeld: het mentale, het fysieke en het emotionele. Deze drie aspecten bepalen in de basis hoe we denken, hoe we handelen en hoe we ons voelen. Combineren we deze drie aspecten, dan kunnen er in totaal negen combinaties worden gemaakt, die binnen het Human Dynamics persoonlijkheidsdynamieken worden genoemd.

Wie bekend is met het basisprincipe van de vijf belangrijkste persoonlijkheidsdynamieken, leert niet alleen heel veel over zichzelf, maar kan hier in de meest uiteenlopende interacties met anderen, voordeel uit behalen.

Human Dynamics maakte mijn taak wat makkelijker

Ik stond voor de lastige taak een beleidsplan te schrijven dat goedkeuring nodig had van twee totaal verschillende mensen. De directeur moest zonder moeite de harde aanpak van het beleidsplan herkennen en de adjunct-directeur zou elk plan dat niet herkenbaar empathisch was, direct van tafel vegen.

Zonder kennis van Human Dynamics had ik (zeer waarschijnlijk) niet in de gaten gehad dat ik met twee totaal verschillende persooonlijkheidsdynamieken te maken had. Ik had misschien niet goed geweten hoe ik een beleidsplan had moeten opstellen dat niet alleen voorziet in een harde en milde aanpak, maar ook nog eens een combinatie is van beide. Ik had waarschijnlijk op de proppen gekomen met een plan dat door een van beide als fantastisch zou worden ervaren en door de ander direct van tafel zou zijn geveegd.

Dat gebeurde niet….

Na drie weken peinzen, schrijven, bijstellen en gummen, overhandigde ik beide heren mijn voorstel. De directeur las het plan in mijn bijzijn en stemde goedkeurend in met een “This will work!”. De adjunct-directeur wachtte me de volgende dag op aan de poort van de school en reageerde met een enthousiast: “I love it!“. Nog dezelfde dag werd het plan gezamenlijk voorgelegd aan de leerkrachten en in de maanden die volgden werd het nieuwe beleid succesvol ingevoerd.

Human Dynamics

Ik ben niet zo snel onder de indruk van allerlei theorieën en systemen, maar dit boek is absoluut de uitzondering. Het boek heeft voor iedereen een verrassing in petto, want je leest dingen over jezelf, waarvan je denkt dat je OF de enige bent OF dat iedereen hetzelfde ‘heeft’, terwijl dat NIET het geval is. Laat je niet afschrikken! Het is een pil van een boek, maar omdat er enorm veel herkenning zal zijn, sjees je er in een mum van tijd doorheen! Ik heb met de kennis uit het boek heel wat voordeel behaald en wens jou hetzelfde toe!

Lees meer over Human Dynamics of koop het boek

Help anderen, mij en jezelf door dit artikel te delen

EHENTHA?!

EHENTHA?!

Magazine voor, door en over Digital Nomads

Magazine voor, door en over  Digital Nomads

Ehentha?! betekent "Echt waar?!" en staat vol met artikelen van ervaren digital & budgetal nomads.